Daisypath Anniversary Years Ticker

Saturday, December 20, 2008

Pengumuman!!!!

Huhu. Kat sini aku nak cite sket satu berita yang agak menggemparkan. Berita yang pada aku amat memeranjatkan dan sangat memberikan 1001 kegembiraan kat aku. Peh, ayat cam syial. OK la, sebenar nye semalam ada meeting. Meeting antara “kepala2 besar” projek aku. Termasukla client, JV (joint-venture) & company aku sendiri. Tapi aku tak pegi la meeting tu.

Macam aku cakap kan dulu dalam post aku dulu, krisis ekonomi global yang melanda dewasa ini telah memberi kesan yang amat besar kat banyak company2 especially dalam automotive & manufacturing industries. Dekat UK je nak dekat 2 million org hilang pekerjaan. Bayangkan la dorg yg ada byk experience ni bole hilang keje camtu je, camne la kesan nye kat Asia ek? Tak mustahil penghijrahan besar-besaran org2 europe ni ke asia untuk mencari rezeki akan lebih ketara lepas ni. Kalu kita tengok keadaan kat Malaysia sekarang ni pon, dah ramai sgt org2 luar yang keja & menetap kat Malaysia. Apa yang diorg nampak, Malaysia ni sgt stabil secara politik & ekonomi. Dan paling best sebab kos sara hidup kat Malaysia ni sangat2 rendah pada dorg. Dengan gaji expatriate & tinggal kat Malaysia, memang sgt2 mewah. Aku berani cakap sebab aku sendiri ada member yang kawen ngan orang Europe & dorg sekarang tinggal kat apartment yang sgt mewah kat KL. Sgt ekslusif tempat tu. Bukan nak banding2 tapi itulah hakikatnya. Pada dorg kos sara hidup memang murah tapi bagi kita bergaji kecik ni memang susah nak hidup kat KL. Ada satu survey mengatakan paling kokak kita kene ada atleast rm3k kalu nak hidup kat KL. Bayangkan lah pada mereka yang bergaji rendah, camne nak survive, especially dalam keadaan ekonomi yang tak menentu ni. Hmm. Macam2 boleh berlaku. Tak mustahil krisis ekonomi kali ni merupakan yang terburuk penah berlaku. Mungkin kat Malaysia tak sekecoh macam kat Europe. Aku pon bukan la pandai sgt bab2 ekonomi ni tapi secara logik nya kenapa byk kilang ditutup? Kenapa harga minyak jatuh teruk sgt?

Hmm. Bersedia saja lah. Mungkin korang tak nampak. OK. Biar aku bagi contoh. Bila musim rambutan, harga buah rambutan jatuh. Sebab buah banyak sangat. Kadang2 kita dapat lihat kat tepi jalan, orang2 kampung main longgok2 je. Ada jugak yang biar je buah rambutan tu kat pokok sampai reput. Sebab apa? Sebab time tu rambutan murah. So, bila musim rambutan datang, tuan empunya pokok2 rambutan tu akan rugi sebab jumlah jualan atau keuntungan sgt sikit kalau nak dibandingkan dengan bayar gaji pekerja. So, tuan empunya pokok tu takkan amik pekeja. Logik kan? So, bila harga minyak jatuh teruk atau harga kereta jatuh teruk (kat europe, bole beli 1 kete dapat 1 free sekarang ni, tapi tak semua la), secara tak langsung akan bagi impak maksima kat pekerja. Memang la syok harga murah, tapi kesannya berkait2. Hmm. Tak mustahil satu hari nanti, Petro*nas akan hentikan production minyak kalu kos operasi mahal gile. Hmm. Ntahla. Aku bukan la economy expert atau analyst. Ni hanya fikiran logik aku je. Ape pon, kene selalu beringat bila berbelanja.

OK la. Aku malas nak cite panjang2 pasal situasi ekonomi sekarang ni. Tapi yang pasti, krisis ekonomi ni telah memberikan impak maksima kat projek aku. Secara mudahnya, client projek aku ni takde duit. Nak pinjam kat bank, bank pon takde duit. Nak pinjam kat JV, JV bergantung kat jualan minyak. Harga minyak skrg plak jatuh menjunam (profit sket). So, akhirnya, pagi tadi boss besar projek aku antar official email pasal meeting tu. Client telah buat keputusan untuk delay projek ni. 2010 baru start balik. Dari awal tahun 2009 sampai la 2010, hanya 20% work force diperlukan. Senang cite, hanya 20% daripada jumlah pekerja yang akan stay dalam projek ni. Tapi engineering work sume dah stop. So bayangkan lah hanya 20% daripada jumlah pekerja dari 4 operating centre yang buat projek ni. OK la. Biar aku cite sket. Projek aku ni sgt2 besar. Senang cite, company aku ni bahagi2kan keje tu kat 4 branch. Yang pertama kat Paris. Tempat aku sekarang. Yang kedua kat Lyon. Kat France jugak. Yang ketiga kat St. Petersburgh. Yang keempat kat Chennai, India. Bayangkan hanya 20% je pekerja dari 4 branch ni yang akan stay dalam projek aku ni. Lagi 80% kene join projek lain. Ramai jugak kawan2 aku yang dah berhijrah. Kesimpulannya, aku pon termasuk jugak dalam golongan 80% ni. So, pada tanggal 25 Dec 2008 ni aku akan pulang ke tanah air untuk selama2 nya!!! Takyah extend lagi!!! Yahoooo!!! Happy nye aku!!! Akhirnya!!! Hahaha!!! Dah setahun beb!!! Alhamdulillah. I am going back!!!!!!!!!

3 comments:

U kNoW wHo iS Me.. said...

orang yang paling gembira dah tentunya Jus...........

hik hik hik hik...

-shasha-

cipan666 said...

hehehehe =D

RieNa said...

yeay!
slmt pulang!!