Daisypath Anniversary Years Ticker

Sunday, September 14, 2008

Ada hikmahnya =)

Alhamdulillah. Dah 13 hari puasa. Dah sebulan jugak aku tak update blog ni. Sebenarnye bukan aku tanak update tapi aku bebetul takde masa. Dalam tempoh ni jugak macam2 peristiwa yg dah berlaku. Suka, duka. Hmm. OK la. Sekembali nya aku dari Etretat, satu day trip yang pada aku sgt menarik, aku dikejutkan satu berita daripada wife aku di Malaysia. Subhanallah. Sungguh kuat ujian Allah kali ni. Wife aku call aku. Waktu tu dier kat hospital sultanah aminah. Masa aku jawab call dier tu, aku baru nak start keje. Waktu tu pagi kat sini. Aku dah rase lain macam. Sukar aku nak percaya tapi aku redha dgn ketentuanNya. Mungkin semua ni ada hikmahnya. Dia lebih sayangkan bakal baby kitorg.


Masa aku dengar berita tu, aku bebetul sedih dan semestinya lebih sedih & berat untuk wife aku nak handle & terima semua ni. Lebih2 lagi dier sorg kat jb. Dier bagitau aku yg dier kene masuk wad keesokan hari nya. Masa tu aku dah kat luar opis. Kat tepi lift. Aku borak dengan wife aku untuk bagi dier semangat. Lepas tu, aku call parent dier yang kebetulan sangat busy dengan pilihan raya kecil Permatang Pauh. Memang riuh masa aku borak dengan bapa mertua aku tu. Akhirnya, aku sampaikan berita tu dan pada masa yang sama jugak, bapa & mak mertua aku tu drive ke jb. Lepas tu, aku call parent aku plak. Tapi mak ayah aku takde umah. Call handphone, takde org angkat. Pastu aku call abang aku. Akhirnya, dapat. Sampaikan berita ni kat dia, pastu aku soh mak & ayah aku gi jb tengokkan wife aku tu. Pas borak dengan abang aku, aku terus masuk opis. Mmg aku takleh nak buat keje time tu. Sedih & sgt terkejut dengan dugaan yg tak seberapa ni.


Lepas pikir byk kali, akhirnya aku buat keputusan utk balik ke Malaysia. Kebetulan pulak time tu peak season. Tiket mungkin takde. Kalu ade pon mesti dengan rate yg gile babeng mahal. Aku takda pilihan. Memula aku pikir nak beli tiket kat travel desk kat opis aku tu. Senang sket. Takyah aku nak gi Paris cari airlines opis. Pastu, aku baru teringat yg travel desk tu hanya buka lepas kol 2 petang. Agak lewat pada aku. Aku plak jenis takleh nak sabar. Pastu terus aku kuar opis menuju ke MAS opis kat Paris. Before tu sempat gak aku tgk kat google maps pasal lokasi baru MAS opis ni. Disebabkan tergesa2 aku tak print map tu. Tapi aku dah call MAS officer tu. Dia bagitau lokasi & alamat opis baru MAS tu. Aku ingat station mana nak berenti. Sampai situ aku mula pening. Tak jumpa. Masa tengah tercari2 tu, tetiba wife aku call. Dia kata takyah susah2 balik. Aku tau dia mmg camtu. Tak suka nyusahkan orang. Tapi aku yg buat keputusan nak balik. Pastu wife aku suggest naik Singapore Airlines. Dekat sket ngan jb. Lagipon, abang aku sms aku, dia bagitau yg mak & ayah aku sume (termasuk abg, adik n wife abg aku) nak pegi jb malam tu jugak. So takde sapa nak amik aku kat KLIA. Then, aku terus cancel plan naik MAS. Aku call wife aku soh search Singapore Airlines opis kat Paris ni. Pastu dier sms aku. Dari alamat tu, aku cari sendiri.


Alhamdulillah. Aku jumpa. Sampai je kat sana aku terus beli tiket. Memula aku plan nak beli two-way tiket. Pastu pikir2 balik, aku pon tak kompem nak balik bile, so aku beli one-way je. Dah booking sume, masa nak bayar, aku terlupa bawak cash. Ya Allah. Ada cash tapi tak cukup. Nak guna credit card, tak bole plak. Aku pon taktau nape. Time tu aku mmg nak mengamuk je. Pastu Singapore Airlines tu bagitau, aku kene book tiket tu before kol 3 petang kalu aku amik flight malam tu. Aku mmg plan nak naik flight malam tu jugak. Sebab wife aku masok wad esok. Pastu, aku terus balik bilik aku amik duit & datang balik ke Singapore Airlines opis tu. Akhirnye, berjaya jugak beli. Pastu, aku rush balik ke opis. Setel sume keje yg perlu utk minggu tu. Antar emel kat lead & manager aku yg aku amik emergency leave.


Pastu dalam kol 4 petang aku terus blah. Sampai bilik, packing serba sikit, mandi, terus aku kuar. Flight kol 10 malam. Tapi kene check-in kol 7 malam. Awal gile. Disebabkan faktor kewangan, aku naik train je ke airport. Amik masa 1 jam jugak la. Sampai airport, check-in sume, aku gi makan mcd. Lapa nak mampos time tu sbb tak makan sejak pagi. Kol 10 malam, flight berlepas. Kol 4.30 petang waktu Malasyia keesokannya, aku sampai Changi Airport, Singapore. Seperti yg dirancang, ada org akan amik aku kat airport tu & bawak aku terus ke hospital. Traffic kat woodlands cam biasa la. Cam haram. Ramai gile makhluk. Nak dekat sejam jugak la dari airport ke jb.


Sampai je hospital, aku dah nampak family aku tunggu. Termasuk mak & bapak mertua aku & mak bapak kak suhana (wife abang aku). Pastu aku terus gi masuk wad sebab waktu melawat sampai kol 7 malam je. Sampai je kat wad, aku tgk wife aku pakai baju hijau yg pesakit pakai dalam hospital tu. Aku happy sebab dapat jumpe wife aku time tu. Dier kata doctor blom check lagi. Sok baru buat 1st treatment tu. Dipendekkan cite, lepas beberapa treatment, akhirnye baby tu selamat dikeluarkan.





Alhamdulillah. Wife aku pon takde apa2. Tapi wife aku cakap proses pengguguran tu sgt2 menyakitkan. Yela, dah nak paksa baby tu keluar. Pastu doktor kene pastikan takde uri atau apa2 tertinggal dlm perut wife aku tu. Kalu tak bole memudaratkan wife aku. Apa2 pon, aku sgt2 kagum dengan ketabahan & kekuatan wife aku tu. Walaupon dier sakit & nangis, tapi aku tau yang dier sgt2 kuat untuk hadapi sume ni. Alhamdulillah. Lepas tu aku kene uruskan jenazah. Kene gi tuntut di bilik mayat. Mandikan mayat & akhir sekali kebumikan mayat kat tanah perkuburan sebelah hospital tu. Time tu mmg sedih. Comel je kain kapan tu. Lebih kurang 30 cm panjang. Masa mandikan & kebumikan mayat tu, mak & ayah aku ikut sekali. Sempat la aku amik gamba kubur baby aku tu. Senang nak ingat.




Akhirnye, ari Ahad petang, wife aku bole kuar spital & keesokannye jugak, aku bersama mak mertua aku bawak balik wife aku. Aku kene drive from jb to penang. Non-stop. Bapak mertua aku dah balik penang awal lagi naik flight. Maklum la busy dengan pilihan raya. Mak bapak aku plak dah balik masa ari ketiga kat jb. Dorg balik naik bus je. Sempat la aku anta diorg kat Larkin. Abang aku, adik aku, kak suhana & parent kak suhana dah balik masa hari aku sampai hospital tu. Ari rabu. Ape pon, terimakasih & tahniah kepada kakitangan hospital sulatanah aminah yang memahami & bertimbangrasa. Walaupon dah lebih 5 kali aku kene halau ngan mak guard tu. Hehe. Yela, dah nama pon wad org bersalin. Sume pompuan. Huhuhu. Kitorg bertolak dari jb agak awal pagi. Jalan time tu clear. Takde masalah. Ngantok jugak la masa drive tu sbb aku sorg2 je yg terbeliak biji mata. Wife aku & mak mertua tido. Hehehe. Alhamdulillah, sume nye ok. Dalam kol 9 malam sampai umah dier. Masa dah nak sampai penang, bapak mertua call, soh ikut jalan lain sebab skrg ni tgh sesak dgn org. Maklumla demam pilihanraya permatang pauh. Memang area umah wife aku pon. Huhu. suasananya sgt meriah. Kelaka pon ada gak biler tgk mcm2 gelagat penyokong kat kiri kanan jalan. Masing2 perang mulut. Lawak gile. Haha. Hmm. Ni la serba sikit diari aku last 3 weeks. Nanti aku update lagi. Mau sahur la.

4 comments:

U kNoW wHo iS Me.. said...

sgt terkejut...

baru2 ni dapat tau riena...

hari ni..jus lak...

erm...takper..leh cuba lagi...

owh ya..saya ni shasha...kawan satu sekolah ngan jus dulu...kim salam kat dia yer...

cipan666 said...

insyaAllah

nanti saya kem salam kat jus

neway, thanks for dropping your message here shasha

yup, kene cuba jaya lagi =D

ps : how to access your blog?

RieNa said...

salam..

dear irfan n jus..
we're in da same boat ya?? :)

apa yg berlaku,tanda kasih sygNya yg tak berbelah bagi utk kita..

saya skrg pun dah ok skit, mental,fizikal rohani dah kembali stabil. thn dpn insyallah,moga ada rezeki utk kita..amin...

cipan666 said...

wslm

thanks riena =)

alhamdulillah jus pon dah sihat...

insyaAllah...mudah2an murah rezeki...

=D