Daisypath Anniversary Years Ticker

Tuesday, July 29, 2008

“Demi masa, sesungguhnya manusia kerugian”

Alhamdulillah. Baru selesai makan. Malam ni aku makan sedap sebab aku balik awal. Dalam 5.30 pm aku dah cabut. Arini aku masak ayam style Indonesia dengan telur ngan sayur campur (takde la campur sgt, just bawang, tomato ngan cili hijau je). Yang paling best sebab ada keropok ikan. Memang peberet aku la kalu makan nasi dgn keropok ikan nie. Pecah2 kan pastu gaul2 dgn nasi. Perghhh. Sumpah sedap. Masa aku balik M’sia aritu, mak aku belikan 2 kg keropok ikan. Huhu. Keropok Terengganu tapi beli kat Tesco Kajang. Hehe. Thanks mak. Bukan tu je aku tapau. Boleh katakan 90% berat luggage aku tu makanan je termasuk la 3 botol kicap kipas udang (disebabkan botol tu berat, so ayah aku dah pekkan baik2 dlm plastik. Hehe. Memang tak bocor punye la), 2 botol sos cili (dipekkan jugak macam kicap tadi), rempah ratus (Takde la byk sgt), tepung ayam goreng, perencah brahim, tepung cucur (udang, ikan bilis) dan tak dilupakan rice cooker yg comel. Kecik je tapi berat boleh tahan gak. Itu la antara barang2 yg aku bawak dari M’sia. Actually, kat sini bukan la susah sgt nak cari brg2 dapur, tapi kat sini mmg takde kicap kegemaran aku tu apatah lagi keropok ikan. Macam rempah ratus tu bole la dpt tapi bukan kat area aku ni. Kene naik dua jenis lrt baru sampai kedai tu. Jauh la. Tu yg aku maleh tu. Actually, kedai2 tu aku dah cite dalam post sebelum nie. Aku pon dah tak ingat. Tapi aku ada cite pasal Little India kat Paris ni. So area2 tu la. Okla, sebenarnya niat aku tulis blog ni sebab tak puas hati dgn satu bende kat opis. Mmg tension gak la. Lagi tension bile aku dok sorg2 dalam bilik pikirkan mende tu. Pada aku mende tu kecik je tapi aku mmg tak suka org tegur aku. Ntahla. Mmg aku dari dulu macam ni kot. Degil tahap gaban & tak suke dgr cakap orang. Betul la apa mak & wife aku ckp. Hehe. Aku mmg cuba ubah tapi mmg susah. Aku rase mungkin kali ni aku betul2 dapat ubah. Camni al-kisah nye. Dalam projek aku ni ada 2 unit. Senang cite aku namakan unit A & unit B. Aku dalam unit B. Unit A mmg ramai membe2 french aku. Membe2 yang selalu makan, minum dan kuar sama2. Tapi dalam unit B, aku rapat dengan sorg je. Aku namakan dia X jela. Bukan pembolehubah mahupun pemalar. X tu identiti kawan aku. Nama dirahsiakan. Senang cite bukan nama sebenar la. Tu pon tak paham ke. Ok, dalam unit B ni, ada 5 org. Paling tinggi sekali aku la. Maksud aku dari segi ketinggian mmg aku paling tinggi. Haha. Ok, dalam unit B ni, ada Lead engineer (Bos tertinggi unit aku), ada Deputy Lead Engineer (Bos ke-2 unit aku), ada aku, ada kawan aku X tu dan last sekali seorg engineer agak berumur yang aku namakan Y. Si Y ni engineer yg keje part time. Dalam seminggu, dier keje 3 hari je. Nak dijadikan cite, akhirnye keje aku menimbun2. Dalam unit B nie ada lagi beberapa sub-unit. Aku kene handle 4 sub-unit tapi org lain sume sorg satu! Cuba bayangkan byk tak byk keje aku. Aku takmo la cite detail sgt kan, tapi nak dipendekkan cite, bos tertinggi aku tu sekarang ni cuti 1 bulan start last week. So before dier bercuti panjang, aku kene discuss ngan dier pasal sume mende dalam 4 sub-unit tu sbb dier je yg paham 100% pasal sume tu. Nak dipendekkan lagi cite, bos ke-2 aku tu memang takleh pakai. Aku tanye sume mende taktau. Last2 dier soh aku tanye bos tertinggi jugak. Bile aku pikir pasal work distribution tadi, mmg tak adil la. Nampak sgt bos ke-2 aku tu nak lari dari handle sub2 unit yg agak complex tu. Hampeh tul. Sume mende dier nak aku wat. Bila aku tanye sume taktau. Satu mende yg dier tau & dier bebetul hebat ialah management. Yg aku tension nye dier email aku soh aku ikut quality procedure and buat filing elok2. Time tu aku mmg hangin la. Siot tul. Aku dah la takde masa. Sebab nye bos tertinggi tu dah nak bercuti. So aku kene siapkan sume mende ataupon paling hampeh pon aku kene list down sume mende yg aku tak paham utk discuss dgn dier. Tapi dalam keadaan aku kelam kabut buat keje, dapat plak email drp bos ke-2 yg tak bole pakai tu, terus aku hangin satu badan. Aku email dier balik. Aku ckp aku takde masa nak buat sume tu sbb aku punye priority skrg nak discuss dgn bos tertinggi aku tu sebelum dier bercuti. Kesimpulan nye skrg ni aku mmg perang dingin dgn bos ke-2 aku tu. Bila aku pikir balik apa yg dier buat, aku gelak je sbb tak sangka dier leh jadi bos ke-2. Mende sume nie aku share dgn membe aku si X tu. Dier Ok. Dier pon tak bape suke sgt dgn bos ke-2 ni sbb dier ni suke mngeluh kuat2. Pastu suke buat2 bunyi pelik sambil keje. Huhu. tak agak2 aku kutuk dier. Subhanallah. Pape pon aku mmg tak puas hati dgn dier. Mende nie jadi last week. Arini saje aku nak ingat balik sbb aku dah Ok dgn dier sbb dier pon mcm tau je yg aku bengang dgn dier. Huhu. Okla. Aku pon maleh la nak gaduh2 kan. Kene gentleman sket. Huhu. Okla. Penat aku taip panjang2 dgn harapan bos ke-2 aku tu tak paham apa yg aku tulis nie. Hehe. Tapi pape pon yg dier ckp tu ada betul nye. Quality procedure penting. Mungkin aku yg tak pandai nak bahagi masa kot. Huhu. “Demi masa, sesungguhnya manusia kerugian”.

No comments: